Garanti när det gäller teknik

När du köper produkter så vill du gärna att de ska hålla länge och väl. Det känns inte så lockande att behöva lämna in en teknikpryl, som dessutom är utan garanti, efter två användningar. Därför är det extra viktigt att kolla hur länge garantin håller och vad det är som gäller för prylen. Du har alltid tre dagar på dig att reklamera din vara. Detta är en lag i Sverige, oavsett vilken garanti prylen har. Däremot måste det vara så att produkten är feltillverkad för att denna reklamationslag ska gälla.

Garanti gäller ofta i flera år

Reklamation är inte detsamma som garanti då det sistnämnda helt enkelt är en överenskommelse endast mellan dig och säljaren. Det är viktigt att noga läsa igenom vad som står i avtalet innan köpet. Annars finns det risk att du som köpare själv kan behöva lägga ut pengar till reparation för en produkt som har slutat fungera. Utan garantin måste du själv bekosta produkten, eller en eventuell reparation, om den råkat gått sönder. Reklamation gäller endast i de fall då produkterna är felproducerade.
Oftast fungerar inte garantin för normalt slitage av tekniska prylar. Det är vanligast att garantin räcker i ett eller två år efter köpet, men vi vissa fall kan man få upp till 5 års garanti. Under den här perioden är det säljaren som måste bevisa att produkten var hel och fungerande när den lämnade säljarens affär eller hem. Skillnaden mellan vad som är säljarens eller köparens fel kan vara hårfin så därför är det bra att kolla upp vad som gäller från början.
Garanti är något som alla måste kolla upp på varor de köper

Ersättning för produkten

Om det visar sig att garantin går igenom och du får ersättning för prylen så kan det innebära att du får en ny produkt, ersättningspengar eller lagning av den gamla produkten. Det är säljaren som bestämmer vad som ska göras, eftersom att det är denne som står för utgifterna. Om du har tur kan köpet hävas eller så kan du få ett prisavdrag på produkten, men det går säljaren ofta inte med på eftersom att det är billigare att välja ett annat alternativ för garanti.
Ifall prylen skulle gå sönder igen efter en reparation så gäller samma garanti som vid första skadan. När det kommer till det tredje försöker kan du vägra fler reparationsförsök om felet är samma som vid de tidigare reparationerna. Då är det dags att kräva en ny produkt. Om skadan skulle kvarstå efter garantitiden har du fortfarande rätt att kräva ersättning. När säljaren inte följer de lagar som har satts kan du som köpare vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som kan hjälpa dig.

Kolla igenom reglerna noga

Garanti är klurigt i många lägen och det kan vara svårt att veta vem som egentligen har rätt, säljaren eller köparen. Det är viktigt att noggrant kolla igenom reglerna och avtalet för produkten du köper så att du vet hur lång tid dessa gäller. När produkten går sönder ska du få antingen en ny vara, ersättning eller få lagning av produkten. Vid ett flertal försök till lagning har du rätt att kräva en ny vara, om det är samma problem som uppstår.